Mióta az első autó elkészült, azóta állandó problémát jelent, hogy a sofőr ittas állapotban ül a volán mögé. Éppen ezért a közlekedés biztonságáért felelős döntéshozók számos országban úgy határoztak, hogy az alkoholfogyasztással szemben zéró toleranciát vezetnek be.
Az ittas vezetés veszélyeiről itt talál bővebb információkat! Az első alkoholfogyasztás miatti autóvezető büntetést 1897-ben Londonban szabták ki a rend őrei egy ittasan balesetet okozó taxisofőrre. Ettől kezdve a világ minden pontján hamar büntetni kezdték az ittas állapotban volán mögé ülőket. Magyarországon is hamar megtették a szükséges lépéseket, még pedig Magyar Királyi Curia 1905-ben rendelkezett az ittas vezetésért kiszabandó büntetésekről. Talán meglepően hangzik, de volt olyan időszak, amikor az autók fejlődéstörténetében az alkohol jelentős szerepet játszott. A szesztilalom idején az Egyesült Államokban a csempészek különféle módokon házilag tuningolták az autókat, így számos ötlet és fejlesztés született, amit aztán az autógyártók is átvettek.
Magyarországon az alkoholt fogyasztó sofőrökkel szemben zéró tolerancia van érvényben. Ez azt jelenti, hogy egy ellenőrzés során a rendőrök a minimális véralkoholszintet sem tolerálják, vagyis aki autót vezet, az egy korty alkoholt sem fogyaszthat. Több összetevő is meghatározza, hogy a szervezetben milyen gyorsan szívódik fel az alkohol. Ilyen például a testtömeg, az életkor, a nem és az egészségi állapot. A legtöbb európai országban 0,05 százalék a véralkoholszint maximális határa, így egy-két pohár sör elfogyasztása engedélyezett. A szomszédos Szlovákiában, Romániában és Csehországban hazánkhoz hasonlóan zéró tolerancia van érvényben az alkoholt fogyasztó sofőrökkel szemben, tehát egyáltalán nem szabad alkoholt inni annak, aki volán mögé ül.