A fogyasztói jogok online vásárláskor, avagy milyen jógai vannak a vásárlónak

Az online vásárlás nagy választékot, értéket és kényelmet kínál, és ugyanazok a fogyasztói jogok illetik meg Önt, mint az utcai vásárláskor. Sőt, sok esetben még erőteljesebbek is a jogai: ha az Európai Unióban vásárol online, akkor az uniós fogyasztóvédelmi jog hatálya alá tartozik.

A magyar fogyasztóvédelmi jogszabályok értelmében számos joggal rendelkeznek, többek között a gondolkodási idővel, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlás után meggondolja magát. Ezek a szabályok nem csak az online vásárlásra vonatkoznak, hanem a telefonon vagy postai úton történő megrendelésekre is. A fogyasztóvédelmi jogszabályok csak akkor védik Önt, ha kereskedőtől vagy bejegyzett vállalkozástól vásárol árut, magánszemélytől azonban nem. Azt is szem előtt kell tartania, hogy ha az EU/EGT-n kívüli székhelyű kereskedőtől vásárol árut, előfordulhat, hogy az Európai Unió fogyasztóvédelmi jogszabályai nem alkalmazandók, ezért fontos, hogy a megrendelés leadása előtt ellenőrizze a kereskedő és a kapcsolattartó összes vonatkozó adatát.

Az alábbiakban az Ön fogyasztói jogairól írunk néhány sort, ha online vásárlásra kerül sor. Az első és nagyon fontos a meggondolás megváltoztatásának joga. Ha online vásárol, joga van egy 14 naptári napos „gondolkodási” időszakhoz, amelynek során elállhat a vásárlásról, és visszaküldheti a megvásárolt terméket az eladónak. Nem kell semmilyen indokot megadnia, de ne feledje, hogy az áru visszaküldésének költségeit esetleg ki kell fizetnie.

Ezen jog például nem alkalmazható a szállodafoglalás, az autóbérlés, az utazási jegyek és egyéb szabadidős szolgáltatások megvásárlásakor (ha a szerződés egy adott időpontra vagy teljesítési időszakra vonatkozik). Az egyértelmű tájékoztatáshoz való jog a második, amellyel a vásárlók érdekeit tartják szem előtt.

Az online eladóknak részletes tájékoztatást kell nyújtaniuk Önnek, beleértve elérhetőségüket, a termék vagy szolgáltatás főbb jellemzőit és a termék teljes árát, beleértve az összes adót és a szállítási díjat. A webáruház tulajdonos számára nincs rosszabb, mint az a csalódott vásárló, akinek nem kaphatja meg a hosszú keresgélés után kiválasztott áhított terméket, mert az elfogyott a hazai nagykereskedésben. Hogy a kereskedő elkerülje ezt a kínos helyzetet, érdemes webshopjának készletét naprakészen tartani. A vásárlónak jogában áll a fogyasztóvédelemnél panasszal élni, amennyiben találkozik egy webshopban a „A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal”. Ilyenre jó példa, amikor sok éve megszűnt kamu termékeket árul egy webshop.