Az EGR szelep bemutatása

Az EGR név valójában egy angol rövidítést foglal magába, melynek az angol megfelelője az Exhaust Gas Recirculation. Amely magyarul a kipufogógáz visszavezetését jelenti.

EGR szelep egy kis vákuumos berendezés. A vélemények nagyon megoszlanak róla, ugyanis sokak szerint teljesen szükségtelen az autókban való használatuk. főként azért is, hiszen ha tönkre megy, akkor borsos árat kell fizetnünk érte. Válójában ez az alkatrész a környezetünk védelmére szolgál, és hogy az autók megfeleljenek az egyre nagyobb környezetvédelmi elvárásoknak. Ez az a szelep, amely a motorszívó torka és a kipufogó torka között helyezkedik el. A működési elve azon alapul, hogy a kipufogó gázt visszaáramoltatja a szívótorokba, így csökkentve az égéshőt és a nitrogén oxid keletkezését. Az EGR szelep alkalmazásával sem tudjuk a 100%-ban visszavezetni a kipufogógázt, mindössze csak a 15 %-át szűrhetjük át. Ugyanis, ha nagyobb mennyiséget vezetnénk vissza, akkor veszítenénk a gépjármű teljesítményéből.

A szelep működése nagyban függ a terheléstől. Vagyis ez azt jelenti, hogy a szelep nem mindig van nyitva, illetve, ha nyitva is van, akkor se mindig egyformán. Ez mind attól függ, hogy a motor milyen terhelés alatt dolgozik. Illetve ez a motor fajtájától függően is eltérhet, hiszen vannak, olyan motor-állapotok mikor nagyon dús üzemanyag-levegő keverékével üzemel a motor. Olyan esetekben nem dolgozik a szelep, amikor a motor alapjáraton van, illetve bemelegítési fázisnál, illetve a teljes terhelés alatt sem zár el a szelep. Az EGR szelep a munkája nagy részét részterhelésben végzi. Ezeknél a szelepeknél különböző hibák léphetnek fel, melyek különbözhetnek attól függően, hogy benzines vagy diesel motorról beszélünk. Minden további információt megtalál a evoauto.hu oldalára kattintva.