A kormánymű működése és lehetséges meghibásodásának okai

A kormánymű teszi lehetővé, hogy a gépkocsi utasteréből tudjuk irányítani, hogy az autó milyen irányba forduljon. A mai autókban szinte egytől-egyig fogasléces kormánymű van beszerelve.

Kormánymű a mai autókban leginkább a fogasléces megoldás érvényesül, aminek működési elve, hogy a kocsi orrában keresztbe fekvő rúd fogakkal és végein kormány összekötőkkel rendelkezik, amik a két első kerékhez csatlakoznak. Egy igen hasznos találmány a kormánymű, ugyanis, ha enélkül kellene elvégeznünk a kormányzást, akkor az igencsak fárasztó lenne. Különösen, ha a jármű egy helyben áll és úgy kell a kerekeket valamilyen irányba elmozdítani. Ez gyakran parkolás során fordulhat elő. Az ilyen nehézségek áthidalására jött létre a szervoval szerelt kormánymű, valamint a kormányszerkezetbe épített egyéb mechanikus rásegítők és áttétek. A leggyakoribb megoldás, hogy a kormányrúdra villanymotort tesznek, ami a kerekek elmozdítását abba az irányba segíti, amerre a kormánykereket elszeretné fordítani a sofőr.

A kormánymű nem teljes egészében önzáró. Ez annyit tesz, hogy a kerekek mozgása is mértékben a kormánykerekek mozgásában is megjelenik. Ennek az a haszna, hogy a sofőr érezze azokat az erőket, amelyek a kormányzott irányból eltérítik az autót, így minél pontosabban tudjon korrigálni. A kormánykereket a fogas kormányrúddal a kormányoszlop köti össze. Ez egy köpenyben helyezkedik el. A modern kormányrudak két részből állnak, így ütközéskor egymásba csúszva megakadályozzák, hogy a sofőr megsérüljön. Ha bővebben szeretne tájékozódni a témában vagy új kormányműre van szüksége, akkor látogasson el az alkatreszek.hu webáruházba, ahol alkatrészek hatalmas választéka várja.