Dr. Majó Zoltán előadása a menedzsment tudományok fejlődéséről a Fordtól a Google-ig

A Szabadegyetem Szeged 2. szemeszterének 10. előadásán a TIK kongresszusi termében Dr. Majó Zoltán egyetemi adjunktus tartott előadást, melynek legelején leszögezte, hogy az ideális menedzsment vagy menedzser típusát az elmúlt 100 évben nem sikerült felfedni.

Dr. Majó Zoltán kifejtette, hogy a menedzsernek 4 tevékenységben kell jól szerepelnie, ezek a tervezés, a szervezés, a vezetés és az ellenőrzés, valamint a menedzsernek jó szervezői-, koncepcionális- és humánkészségekkel kell rendelkeznie. Dr. Majó Zoltán kitért arra is, hogy a menedzsment orientációk három csoportját különböztetjük meg, ezek a bürokratikus-, klán- és teljesítmény-orientációjú szervezetek, ez a 3 orientáció a globális vállalatoknál napjainkban keveredik. Bemutatta, hogy a Ford vállalatnál alkalmazták először a futószalagot, illetve, hogy Henry Ford nevéhez kapcsolódik a franchise rendszer elterjedése és a vertikális integráció is.

Elmondta, hogy a Fordnál a vezetőség nagyon elkülönült a 12.000 munkástól, a General Motorsnál viszont megpróbálták ezt a távolságot leküzdeni és divizionális szervezetet hozták létre. Azt is hozzátette, hogy Alfred P. Sloan volt az, aki szorgalmazta, hogy egyetemi szintű menedzsment iskolák jöjjenek létre. Kifejtette, hogy Elton Mayo felfedezte, hogy nem csak a munkakörülményeknek kell megfelelőeknek lenniük egy munkahelyen, hanem az emberek interakcióival is foglalkozni kell a menedzsereknek. Dr. Majó Zoltán beszélt az x-y elméletről, a McKinsey modellről, valamint Peters és Waterman könyvéről, amiben megpróbálták összeszedni, hogy mitől sikeres egy menedzsment. Beszélt a Microsoftról is, ami egy szolgáltatás elmélettel állt elő, ahol megjelent a személyre szabottság és a szituatív vezetés.

Előadása végén elmondta, hogy a Ford vállalat első sikerei után 100 évvel a Google megpróbálta a menedzsment tudományoknak a fejlődését bevinni a vállalatba, kialakítani egy platform függetlenséget, egy teljes körű személyre szabást és egy nyílt forráskódú megközelítést. Valamint beszélt a Google cégfilozófiájáról. Zárásul pedig bemutatta Jim Collins vállalati kutatásait arról, hogy hogyan nézhet ki egy sikeres menedzsment.

Forrás: https://videotorium.hu/hu/contributors/details/445,Majo_Zoltan